اخبار و مقالات سوپر لایف

روش نصب صحیح موتور توبولار کرکره
بی پروا

روش نصب صحیح موتور توبولار کرکره

موتور توبولار یکی از انواع موتورکرکره الکتریکی است که از آن در درب های اتوماتیک و کرکره های برقی استفاده می کنند. این موتور وظیفه تامین نیروی الکتریکی مورد نیاز سیستم را برعهده دارد.

حال اگر در زمان نصب آن به هر دلیلی مشکلی رخ داده و نصب ناقص انجام شود، کرکره برقی در مدت کوتاهی خراب شده و از کار خواهد افتاد. از این رو تصمیم گرفتیم این مقاله را سوپر لایف را به آموزش نصب موتورهای توبولار بر روی درب های کرکره ای اختصاص دهیم.

مراحل نصب موتور توبولار کرکره برقی

پیش از آموزش مراحل نصب موتور کرکره توبولار بهتر است دو نکته را بدانید. اولین نکته این است که برای نصب این موتورها باید درب مجهز به بیس های استاندارد در دو طرف پایه موتور و انکپ باشد. نکته دوم هم مربوط به تراز بودن شافت و تنظیم رو به پایین قسمت خلاص کن موتور می شود.

در ادامه مراحل نصب موتور توبولار بر روی کرکره برقی را با هم آموزش می بینیم:

1- نصب برد کنترل یا سوئیچ دستی

در قدم اول باید برد کنترل یا سوئیچ دستی را نصب نمایید. برای این کار لازم است بدانید ولتاژ برق شهر در بازه 220 تا 230 ولت و با فرکانس 50 هرتز می باشد. حال به سراغ نصب سیم ها در برد فرمان می رویم. روش کار به صورت زیر است:

سیم مشکی: چپ گرد

سیم آبی: مشترک

سیم قهوه ای: راست گرد

سیم سبز زرد: ارتنه

 

روش نصب صحیح موتور توبولار کرکره

 

2- تنظیم حد بالا میکروسوییچ

برای کنترل حد بالا میکروسوئیچ ابتدا باید ورودی برق را پیدا کنید. سپس دکمه بالایی آن را فشار داده و در صورت نیاز به بیشتر نمودن، پیچ قرمز را به سمت علامت (+) بچرخانید. زمانی که به حد مورد نظر رسیدید، دیگر پیچ را تکان نداده و دکمه استاپ را فشار دهید.

توجه داشته باشید که در این مرحله از نصب موتور کرکره توبولار به هیچ عنوان پیچ سبز را حرکت ندهید.

3- نصب تبدیل میکروسوئیچ و تاج موتور

برای این کار باید حلقه پلاستیکی را تا انتها وارد موتورهای کرکره توبولار نموده و تاج آن را نصب کنید. سپس بست فلزی را نصب کرده و ثابت می نمایید.

4- نصب موتور توبولار در شافت

در این مرحله باید دقت داشته باشید که سوراخ ها برای ثابت کردن شافت به موتور توبولار برخوردی نداشته باشند.

5- نصب لوله و اندکپ

جهت نصب لوله و اندکپ باید موتور توبولار را به درون لوله برده و پیچ های سر موتور را نصب نمایید. سپس اندکپ را در قسمت انتهایی قرار دهید.

6- نصب متعلقات به روی صفحه اصلی

حال به سراغ نصب متعلقات به روی صفحه اصلی می رویم. ابتدا موتور توبولار و اندکپ را به بیس درب پیچ کنید. برای این کار باید از پیچ های مناسب استفاده نمایید تا دو طرف لوله کاملا تراز با یک دیگر باشند.

 

روش نصب صحیح موتور توبولار کرکره

 

7- تنظیم حد پایین میکروسوییچ

در مرحله 7 باید حد پایین میکروسوئیچ را تنظیم نمایید. ابتدا برق ورودی را پیدا نموده و دکمه پایین را فشار دهید. اگر نیاز به بیشتر کردن داشت، پیچ سبز رنگ را در جهت علامت (+) بچرخانید. زمانی که به حد مورد نظر رسید، دیگر پیچ را حرکت نداده و دکمه استاپ را بزنید. در این مرحله به جهت تنظیم حد پایین میکروسوئیچ در موتور توبولار باید از چرخاندن پیچ قرمز خودداری نمایید.

8- طرز استفاده از کنترل دستی (خلاص کن)

اگر به هر دلیلی برق سیستم قطع شده و قصد استفاده از خلاص کن دستی را دارید، در قدم اول باید برق ورودی به سیستم را قطع نمایید. سپس آچار مخصوص را وارد نموده و بچرخانید. به این ترتیب موتور توبولار به سمت بالا و پایین هدایت خواهد شد.

پیشنهاد برای مطالعه:

معرفی انواع موتور کرکره برقی

هزینه های مربوط به تعویض موتور کرکره

نکات مهم قبل از نصب موتور توبلار در کرکره برقی

1- از نفوذ و نشت آب به داخل موتور توبولار به طور جدی پیشگیری نمایید.

2- هرگز به موتور ضربه وارد نکنید.

3- از سوراخ نمودن موتور به شدت پرهیز کنید.

4- اجازه نفوذ آب به درگاه ورودی سیم را ندهید.

5- موتور توبولار را از مواد شیمیایی دور نگه دارید.

6- موتور را درون آب نیاندازید.

 

 

بررسی شایع ترین مشکلات موتور توبلار و راه حل آن

1- اگر سیم سیاه و قهوه ای در زمان نصب موتور کرکره توبولار به اشتباه وصل شوند، زمانی که دکمه پایین کرکره برقی را فشار دهید، تیغه به سمت پایین حرکت نخواهد کرد.

2- اگر میکروسوئیچ را درست تنظیم نکرده و در یک سمت پیچ آن را بیش از حد چرخانده باشید، موتور در سمت مخالف نمی تواند کار کند. برای رفع این مشکل باید حلقه میکروسوئیچ را حداقل 3 دور برعکس بچرخانید.

3- اگر کرکره را در زمان کوتاهی به صورت مداوم باز و بست کنید، دمای موتور توبولار بالا رفته و سنسورهای دما، مانع از کار کردن آن خواهند شد. در واقع موتور به صورت ناگهانی می ایستد. در این شرایط باید حداقل 15 دقیقه صبر کنید تا برق سیستم به طور اتوماتیک وصل شود.

4- دلایلی نظیر تحمل بار سنگین تر از توان موتور توبولار، نصب نادرست آن و دریافت ولتاژ ورودی ضعیف منجر به کاهش سرعت موتور و یا کار نکردن آن می شوند. در چنین شرایطی بر حسب دلایل ذکر شده لازم است، از موتور قدرتمندتری استفاده شود، مراحل نصب آن از ابتدا مورد بررسی مجدد قرار گیرد و یا از تنظیم ولتاژ ورودی در بازه سینوسی 220 تا 230 ولت اطمینان یابید.

5- اگر در زمان کار کردن موتور  کرکره توبولار شاهد صدای ناهنجار هستید، به احتمال زیاد مشکل مربوط به بزرگی شافت است. در چنین مواقعی میان شافت و بلبرینگ اصطکاک رخ داده و صداهای ناهنجار تولید می شود. برای حل مشکل بهتر است طول شافت را کوتاه نموده و فاصله میان شکاف لوله و بلبرینگ را کم نمایید.

6- در صورتی که موتور پس از نصب شدن و کم کردن میکروسوئیچ، باز هم استاپ نمی کند، به احتمال زیاد مشکل از عدم تنظیم حلقه پلاستیکی روی میکروسوئیچ و یا شکستن حلقه می باشد. برای رفع مشکل باید تنظیم حلقه را مجدد انجام داده و یا آن را تعویض کنید.

7- در صورتی که هنگام فشردن دکمه ریموت در برقی، موتور توبولار کار نمی کند، ممکن است ایراد مربوط به عدم برقراری ارتباط میان ریموت و برد اصلی بوده و یا باتری ریموت تمام شده باشد. جهت رفع ایراد باید مراحل کددهی به ریموت را مجددا تکرار نموده و یا باتری آن را تعویض نمایید.

Print
3676 رتبه بندی این مطلب:
2.6
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته

تماس با سوپر لایف

استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است. تمامی حقوق برای شرکت متین گذر محفوظ است. ۱۴۰۰ ©Copyright