اخبار و مقالات سوپر لایف

همه چیز درباره جک پارکینگ الکترومکانیک

همه چیز درباره جک پارکینگ الکترومکانیک

همه آنچه باید درباره جک پارکینگ الکترومکانیکی بدانید!

همه چیز درباره جک پارکینگ الکترومکانیک که باید بدانید! جک پارکینگ وسیله ای است که موجب جابجایی لنگه های در به صورت اتوماتیک می شود. این جک ها بر اساس نوع ساختار دارای مدل های مختلفی اعم از جک هیدرولیکی، پنوماتیکی و الکترومکانیکی می باشند. هر یک از این مدل ها قابلیت های به خصوصی داشته و مناسب استفاده در مکان های متفاوتی است. به طور مثال مدل الکترومکانیکی برای ساختمان های مسکونی با تعداد واحد کم و میزان تردد متوسط مناسب است.

در این مقاله از سوپرلایف قصد ارزیابی جک پارکینگ الکترومکانیکی را داشته و ویژگی های آن را معرفی خواهیم نمود. 

معرفی جک پارکینگ الکترومکانیکی

 بهترین جک پارکینگ الکترومکانیکی مناسب نصب و استفاده در ساختمان هایی با تردد متوسط، واحدها کم و ابعاد استاندارد درب می باشد. این جک می تواند درب هایی با وزن هر لنگه حدود 100 تا 500 کیلوگرم را جابجا نماید. اما برای درب های سنگین تر بهتر است جک هیدرولیکی به کار ببرید. 
ابعاد جک الکترومکانیک در مدل های مختلف، با هم تفاوت دارد. البته به طور معمول در طول 70 تا 170 سانتی متر در بازار موجود است. تفاوت در طول این جک ها به عرض هر لنگه از درب باز می گردد.

در واقع اگر در پارکینگ شما دارای عرضی معادل 120 سانتی متر است، می توان از جک هایی با بازوی کوچک 70 سانتی متری استفاده نمود. اما برای درب های عریض تر تا حدود 5 متر، جک الکترومکانیکی با طول 150 تا 170 سانتی متر انتخال مناسب تری است. 
توجه داشته باشید که نصب جک پارکینگ با ابعاد نامناسب نسبت به درب ورودی، سبب ایجاد فشار زیاد بر روی جک ها در حین حرکت می شود. در نتیجه ممکن است شاهد شکستن چرخ دنده ها و خرد شدن گیربکس هم باشید.

در این حالت عملا جک برقی از کار افتاده و دیگر نمی تواند درب را جابجا کند. عدم هماهنگی میان ابعاد درب و جک نصب شده، حتی در زمان بسته بودن درب هم مشکل ایجاد می کند. در این شرایط اگر فردی از سمت بیرونی به در تکیه داده یا آن را هل دهد، جک فشار زیادی متحمل شده و دچار شکستگی می شود. جک پارکینگ بازویی ماکسیم 300 یکی از انواع جک پارکینگ الکترومکانیکی به شمار می رود.

 

 

اجزای تشکیل دهنده جک پارکینگ الکترومکانیک

اجزای جک پارکینگ الکترومکانیک از بخش های متعددی تشکیل شده است که با هماهنگی یکدیگر، امکان باز و بست درب را فراهم می آورند. 
اولین بخش از یک سیستم جک برقی، موتور الکتریکی آن است. این موتور خود از دو بخش استاتور (پوسته) و روتور (آرمیچر) تشکیل شده است. زمانی که جریان برق وارد موتور می شود، ولتاژ به استاتور اعمال شده و روتور را به حرکت در می آورد.

پس از آن چرخ دنده مارپیچی موجود بر روی محور روتور شروع به حرکت کرده و دیگر چرخ دنده متصل به خود را می چرخاند. این چرخ دنده به یک میله مارپیچ وصل شده که با حرکت آن، میله نیز به گردش در می آید. در نتیجه مهره های انتهایی میله می توانند به سمت جلو یا عقب حرکت کنند.

این مهره معمولا به یک استوانه وصل است که از طریق آن به بخش متحرک درب وصل می شود. به این ترتیب درب باز یا بسته خواهد شد. 
تمام این مجموعه اعم از موتور، چرخ دنده ها، شافت مارپیچ، مهره و استوانه درون یک قاب قرار دارند. این قاب اغلب از آلیاژهای سخت آلومینیومی ریخته گری شده، ساخته می شود.

به این ترتیب مانع از نفوذ هر نوع آلودگی به درون اجزای سیستم شده و از آسیب دیدن آن ها جلوگیری خواهد نمود. این مجموعه به طور کامل همان جک پارکینگ الکترومکانیکی است که فرآیند باز و بست درب را به صورت اتوماتیک فراهم می آورد. 

نحوه حرکت جک پارکینگ الکترو مکانیکی در انتهای مسیر

جک پارکینگ الکترومکانیک برای تشخیص انتهای مسیر خود از دو روش استفاده می کند:
حالت اول: یکی از روش های تشخیص انتهای مسیر در جک های الکترومکانیک استفاده از میکروسوئیچ (رید رله) می باشد. در این حالت یک آهنربا روی استوانه داخل جک گذاشته می شود. زمانی که درب به انتهای مسیر می رسد، این آهنربا موجب عملکرد میکروسوئیچ شده و رید رله هم به برد فرمان دستور قطع جریان برق را می دهد. 
حالت دوم: در این حالت زمانی که لنگه های درب به انتهای مسیر می رسند، موتور جریان اضافی از برد فرمان دریافت می کند. این بارِ اضافه سبب فرمان دادن به برد کنترل شده و دستور قطع جریان برق صادر می شود. در نتیجه برق قطع شده و موتور خاموش می شود.

کلید خلاص کن جک پارکینگ الکترومکانیک

جک پارکینگ الکترومکانیک دارای قابلیتی به نام کلید خلاص کن می باشد. این کلید وظیفه دارد در زمان بروز مشکل در سیستم و یا قطع برق، جک را از مدار درب خارج کند. به این ترتیب امکان باز و بست در به صورت دستی فراهم آمده و جک نیز در پی این حرکت آسیب نخواهد دید. 
برای خلاص کردن  بهترین برند جک پارکینگ باید کلید سه گوش یا کلید معمولی دنده دار (بستگی به مدل جک دارد.) را بچرخانید. سپس میله ای درون سیستم تحت فشار قرار گرفته و باعث جدا شدن چرخ دنده مارپیچ روتور از چرخ دنده متصل به شافت می شود.

به همین راحتی بازوهای جک خلاص شده و می توانید لنگه درب را به صورت دستی باز یا بسته نمایید. پس از این که از درب عبور کرده و دیگر نیازی به خلاص بودن آن نداشتید، بهتر است مجددا مراحل قبل را تکرار کنید، تا درب به حالت اولیه بازگشته و جک ها وارد مدار شوند. 

 



مهمترین نکات در استفاده از جک پارکینگ الکترومکانیکی

امروزه اغلب ساختمان ها از درب های دو لنگه لولایی به جای مدل های تک لنگه لولایی یا کشویی استفاده می کنند. علت این امر کاهش ابعاد و وزن هر یک از لنگه های درب می باشد. زیرا هر چه وزن آن بیشتر بوده و ابعاد بزرگ تری داشته باشد، نیاز به جک پارکینگ قدرتمندتری خواهید داشت. در نتیجه هزینه ها بیشتر از حالت معمول خواهد شد. 
به طور کلی در زمان استفاده از جک پارکینگ الکترومکانیکی باید مواردی نظیر نوع کاربری ساختمان، میزان ترددها در طول شبانه روز، ابعاد و وزن هر یک از لنگه های درب، کیفیت سیستم مورد نظر و قیمت مناسب و مقرون به صرفه را در نظر داشته باشید. به این ترتیب انتخابتان کارآمد خواهد بود. 
برای سفارش جک پارکینگ الکترومکانیک می توانید از محصولات سوپر لایف دیدن کنید.

Print
769 رتبه بندی این مطلب:
2.7
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته

تماس با سوپر لایف

استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است. تمامی حقوق برای شرکت متین گذر محفوظ است. ۱۴۰۰ ©Copyright