اخبار و مقالات سوپر لایف

وظیفه برد در برقی در سیستم درب های الکتریکی
بی پروا
/ دسته ها: مقالات

وظیفه برد در برقی در سیستم درب های الکتریکی

وظیفه برد در برقی در سیستم درب های الکتریکی چیست؟ در این مقاله با این موارد بیشتر آشنا شوید!

وظیفه برد در برقی در سیستم درب های الکتریکی چیست؟

وظیفه ی برد در برقی در سیستم درب های الکتریکی را می دانید؟ برد در برقی یکی از اصلی ترین بخش های آن است که در واقع حکم مرکز کنترل و فرمان درب برقی را دارد. این برد دارای مدارهای الکتریکی متعددی است که ارتباط میان اجزای مختلف درب را برقرار می کند. بنابراین تمام برنامه ریزی های ضروری برای شخصی سازی و سفارشی سازی سیستم درب های برقی توسط برد آن صورت می گیرد. اینجاست که اهمیت تعمیر مرکز کنترل درب الکترونیکی مشخص می شود.

در این مقاله به معرفی برد در برقی و وظایف و اجزای آن خواهیم پرداخت.

برد در برقی چیست؟

برد در برقی وظیفه تنظیم و کنترل زمان حرکت لنگه های درب را برای باز یا بسته شدن به عهده دارد. این برد الکتریکی در واقع مرکز فرمان در سیستم درب برقی به شمار می آید. محل قرار گرفتن این برد بر اساس نوع و مدل درب متفاوت است و همواره در یک جای مشخص نصب نمی گردد.

به طور مثال در سیستم درب های الکتریکی ریلی ، برد به روی دستگاه اصلی نصب می شود اما در سیستم درب های برقی لولایی آن را در تابلویی جداگانه و کنار درب قرار می دهند.

 

وظیفه برد در برقی در سیستم درب های الکتریکی

 

اجزاء برد در برقی شامل چه مواردی است؟

برد در برقی شامل اجزاء مختلفی است که با یک دیگر در ارتباط بوده و هماهنگ و یکپارچه عمل می کند. این اجزاء عبارتند از:

1- ترانس تغذیه: ولتاژ مدار در سیستم درب های الکتریکی بر اساس نوع مدل آن ها متفاوت است. وظیفه ترانس تغذیه در برد درب برقی کاهش و تنظیم ولتاژ تغذیه اصلی (220 ولت) به اندازه ولتاژ مورد نیاز در مدار الکتریکی درب می باشد. به طور معمول ولتاژ 24 در این درب ها مورد استفاده قرار می گیرد.

2- کارت رادیویی: درب برقی برای باز و بسته شدن نیازمند دریافت فرمان از سوی کاربر است. این فرمان معمولا توسط یک ریموت کنترل ارسال می گردد. کارت رادیویی موجود در مدار برد فرمان به منظور شناسایی و دریافت سیگنال های ریموت در برقی مورد استفاده قرار می گیرد.

3- رله ها: رله ها برای ارسال و اعمال دستورات دریافتی از سوی کاربر ، بر روی موتور و لامپ ها به کار گرفته می شوند.

4- ولوم های تنظیم: در سیستم برد در برقی ولوم هایی برای تنظیم و کنترل قدرت موتور ، زمان حرکت و ایست موتور و ... قرار دارد.

5- کلیدهای تنظیم: وظیفه اصلی در کلیدهای تنظیم ، برنامه ریزی برای سیستم است. این کلید ها که ظاهری ریز دارند معمولا به همراه ولوم های مدار کار خود را انجام می دهند.

6- دیپ سوئیچ ها: برای برنامه ریزی کلی سیستم و معرفی ریموت کنترل ها به برد در برقی از دیپ سوئیچ ها استفاده می شود. این دیپ سوئیچ ها معمولا کلیدهای ریزی هستند که در کنار یک دیگر به روی مدار قرار می گیرند.

7- ترمینال های اتصال: هدف از به کار بردن ترمینال های اتصال در سیستم برد درب اتوماتیک ، ایجاد ارتباط میان دستگاه اصلی و دیگر عناصر سیستم می باشد.

8-  نشانگر: از LED های نشانگر برای نمایش حالت های کار و حالات تنظیم برد در برقی به کار گرفته می شوند.

9- فیوزها: همان طور که می دانید از فیوز ها برای حفاظت از سیستم الکتریکی در برابر اضافه بار استفاده می شود.

 

وظیفه برد در برقی در سیستم درب های الکتریکی

 

مشخصات و امکانات برد در برقی چیست؟

اغلب مدل های برد در برقی دارای امکانات متعددی هستند که برخی از رایج ترین های آن را در ادامه بیان می کنیم:

1- وجود نمایشگر دیجیتالی در مدار برد فرمان درب برقی

2- امکان نصب فلاشر در کنار منوی تست ورودی های درب بر روی برد

3- امکان افزودن و نصب قفل برقی و چشمی در برقی به مدار برد فرمان

4- امکان تنظیم 3 سرعت مختلف برای هر یک از لنگه های درب ورودی به صورت جداگانه

5- امکان ایجاد محدودیت در تعداد باز و بسته شدن درب و ترددها از طریق برد فرمان و قفل شدن دستگاه

6- امکان بستن فرمان های خارجی به جهت پیشگیری از نصب رسیور خارجی در برد

 

وظیفه برد در برقی در سیستم درب های الکتریکی

 

تعمیرات و سرویس های دوره ای برد در برقی

در سال های اخیر شاهد رشد روز افزون استفاده از در اتوماتیک و برقی بوده ایم. این درب ها به سبب ایجاد رفاه بیشتر برای ساکنان یک ساختمان تبدیل به ابزاری ضروری در زندگی بشر امروز شده اند. از این رو بررسی و سرویس دوره ای تمام اجزا در برقی امری اجتناب ناپذیر خواهد بود. این سرویس ها کمک می کند ایرادات پیش آمده در سیستم زودتر از موعد شناسایی شده و از بروز آسیب های جدی جلوگیری شود.

برد در برقی به عنوان یکی از اجزای اصلی این سیستم ، دارای مدارات الکتریکی متعددی است. به همین منظور تعمیر و سرویس آن بسیار حائز اهمیت است. البته باید بدانید برد فرمان قطعه ای مهم و تخصصی است که برای سرویس آن باید از تعمیرکاران متخصص و زبده کمک بگیرید.

سخن پایانی

درب های الکتریکی در ساختمان های امروزی بسیار محبوب واقع شده اند. این درب ها معمولا حاصل تلاش چندین قطعه مختلف است که در نهایت هماهنگی با هم فعالیت می کنند. یکی از این قطعات برد در برقی است که به جرات می توان آن را مغز متفکر سیستم نامید. برخی این برد را مرکز کنترل و فرمان تمام سیستم می نامند و کارکرد صحیح درب های برقی را بر اثر فرمان دهی اصولی برد کنترل می دانند.

با توجه به مواردی که گفته شد ، برد در برقی به عنوان یکی از مهمترین اجزای سیستم درب های الکتریکی به شمار می آید. به همین منظور باید در زمان بندی های مشخص از تعمیرکاران حرفه ای تقاضا کنید ، تا مدارات الکتریکی نصب شده به روی برد را سرویس کنند. این کار به کاهش آسیب های شدید سیستم کمک فراوانی نموده و شما را از هزینه های سنگین تعمیرات گسترده رها خواهد نمود.

برند سوپر لایف به عنوان یکی از تولیدکنندگان معتبر کشور در صنعت درب های برقی فعالیت می کند. این مجموعه دارای سابقه ای قدرتمند در زمینه طراحی و تولید انواع سیستم درب های الکتریکی می باشد. جهت مشاهده محصولات متنوع سوپر لایف می توانید به وب سایت این شرکت مراجعه نمایید.

Print
591 رتبه بندی این مطلب:
2.0
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته

تماس با سوپر لایف

استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است. تمامی حقوق برای شرکت متین گذر محفوظ است. ۱۴۰۰ ©Copyright