اخبار و مقالات سوپر لایف

انواع خرابی درب اتوماتیک
بی پروا

انواع خرابی درب اتوماتیک

انواع خرابی درب اتوماتیک و روش های عیب یابی آن

درب اتوماتیک پارکینگ دارای سیستمی یکپارچه است که قطعات آن با هماهنگی یک دیگر اقدام به باز و بسته نمودن درب می کنند. حال اگر یکی از این قطعات دچار نقص شود، کل سیستم برای انجام وظیفه خود با مشکل مواجه می شود. از این رو تصمیم گرفتیم رایج ترین مشکلات در سیستم های در اتوماتیک پارکینگی را با هم بررسی نموده و روش های عیب یابی آن را معرفی کنیم.

بروز مشکل در درب اتوماتیک می تواند با مشاهده آثار فیزیکی همراه بوده و یا بدون هیچ گونه آثار فیزیکی پدید آید. از این رو در ادامه هر یک خرابی هایی که در این دو گروه قرار می گیرند را به طور مفصل توضیح خواهیم داد.

معرفی حالت های خرابی درب اتوماتیک با مشاهد آثار فیزیکی

در برخی مواقع خراب شدن در اتوماتیک با آثار فیزیکی همراه است. در ادامه حالت های خرابی این گونه درب ها به هنگام آسیب های فیزیکی را هم بررسی خواهیم کرد.

1- شکستن بازوی جک درب اتوماتیک

اگر این شکستگی در بخش بازوی جک درب اتوماتیک رخ داده و یا شافت آن خم شده است، تنها راه حل تماس گرفتن با تعمیرکاران ماهر سیستم جک بازویی می باشد. اما در صورتی که شکستگی در ناحیه پایه های سر یا ته جک پیش آمده، می توانید به کمک یک جوشکار مشکل را برطرف سازید.

برای این کار لازم است ابتدا خم شدگی پایه ها را با ضربه چکش به حالت اول برگردانده و سپس آن را در جای خود جوش دهید. توجه داشته باشید که اگر پایه ها دقیقا در جای خود نصب نشوند، در زاویه باز شدن درب اتوماتیک مشکل ایجاد می گردد.

جک پارکینگ دلفین یکی از مواردی است که به همین راحتی ها نمی شکند پس باید در خرید جک هم دقت کنید تا به همین راحتی ها نشکند.

 

انواع خرابی درب اتوماتیک

 

2- ضربه خوردن درب اتوماتیک و آثار فرو رفتگی در آن

اگر بر روی درب جای فرو رفتگی مشاهده می کنید و همزمان با آن جک قادر به باز و بست کردن لنگه نیست و یا با سر و صدای زیاد کار می کند. به احتمال زیاد مشکل مربوط به بخش موتور و گیربکس جک بازویی بوده و باید از یک تعمیرکار درب اتوماتیک کمک بگرید.

درباره ی روش های سرویس کردن انواع درب اتوماتیک اطلاعاتی دارید؟ مقاله ی روش سرویس کردن انواع درب اتوماتیک چگونه است؟ را مطالعه کنید.

3- شکستگی یا به سرقت رفتن چشمی درب اتوماتیک

در صورتی که چشمی در برقی در اثر برخورد با مانع دچار شکستگی شده و یا آن را به سرقت برده اند، لازم است ابتدا درب را در حالت خلاص کن دستی قرار داده و سپس در پی تهیه چشمی جدید باشید. برای این کار سیم های مثبت و منفی فتوسل را جدا نموده و با لنت بپوشانید. حال می توانید درب را در حالت دستی قرار داده و از آن استفاده کنید.

4- ضربه خوردن یا سرقت برد فرمان درب اتوماتیک

برد فرمان در واقع مغز متفکر در سیستم درب اتوماتیک است. بنابراین آسیب دیدن و یا به سرقت رفتن آن، عملکرد تمام اجزای سیستم را با مشکل مواجه می کند. در صورتی که با این مشکل مواجه شدید، در اولین اقدام باید برق ورودی مدار را قطع کنید تا مانع از برق گرفتگی دیگران شوید. سپس با یک تعمیرکار تماس گرفته و بخواهید برد کنترل درب را تعمیر و یا تعویض نماید.

معرفی حالت های خرابی درب اتوماتیک بدون مشاهد آثار فیزیکی

اگر درب اتوماتیک دچار خرابی شده اما دلیل یا اثر فیزیکی در آن مشاهده نمی کنید، دلیل آن می تواند یکی از موارد زیر باشد. با ما همراه باشید!

1- پاک شدن کد ریموت در برقی یا تمام شدن باتری آن

در صورتی که تنها ریموت در برقی شما کار نمی کند، اما دیگر واحدها می توانند درب را به کمک ریموت در برقی باز و بست کنند، به احتمال زیاد مشکل از ریموت کنترل شما است. در این حالت چراغ LED ریموت را بررسی کنید. اگر چراغ روشن نمی شود و یا نور کمی دارد، احتمالا باتری ضعیف شده است.

با تعویض باتری مشکل برطرف خواهد شد. اما در صورتی که مشکل از باتری ریموت کنترل نباشد، احتمال از بین رفتن کدهای ریموت به میان می آید. گاهی با ضربه خوردن ریموت و یا به هر دلیلی، کدهای معرفی آن پریده و باید مجددا ریموت را به برد فرمان درب اتوماتیک ، کددهی نمایید.

 

انواع خرابی درب اتوماتیک

 

2- خرابی چشمی درب اتوماتیک

یکی از خرابی های رایج در سیستم درب اتوماتیک، خراب شدن چشمی است. به طور کلی اگر درب باز شده اما بسته نمی شود و یا با نزدیک کردن دست به چشمی ها، صدای تیک تیک آن را نمی شنوید، به احتمال زیاد چشمی دچار مشکل شده است. تعمیر این قطعات کاری حساس است که باید توسط تعمیرکار ماهر و یا فرد آشنا به مدار کنترل درب های اتوماتیک صورت پذیرد.

3- خرابی بازوها و یا قطعی سیم جک درب اتوماتیک

اگر یکی از بازوهای درب کار می کند، اما دیگر عکس العملی ندارد، به احتمال زیاد سیم برق ورودی به آن و یا رله خروجی از مدار دچار قطعی شده اند. برای شناسایی دقیق مشکل در در اتوماتیک با جک 220 ولت، می توانید جک را به صورت مستقیم از طریق خازن موجود در مدار کنترل به برق وصل کنید. اگر جک کار کرد، به احتمال زیاد مشکل با تعویض سیم برق ورودی به آن، رفع می شود. اما اگر مشکل حل نشد، ایراد از رله خروجی است که باید برد جک را تعمیر نمود.

در صورتی که با اتصال به مستقیم به برق، باز هم بازو کار نکرد، احتمالا ایراد از خود جک برقی است که تعمیر آن تنها از دست شرکت خدمات دهنده بر می آید.

4- مشکل در میکروسوئیچ درب اتوماتیک

گاهی درب در انتهای مسیر حرکتی خود (زمان باز یا بسته شدن) ایستاده و یا به سمت خلاف جهت شروع به حرکت می کند. این مشکل تنها در درب اتوماتیک با جک میکروسوئیچ دار دیده می شود. اگر درب در زمان بسته شدن و یا باز شدن، حرکت خود را به صورت کامل انجام دهد، اما مگنت میکروسوئیچ تحریک نشود، شاهد حرکت آن به سمت مخالف خواهیم بود.

برای حل مشکل باید از زیر جک بازویی، میکروسوئیچ را به سمت وسط شافت حرکت دهید. سپس با باز و بسته کردن درب، جای آن را تنظیم کنید. اگر با تنظیم کردن جای میکروسوئیچ، باز هم مشکل حل نشد، سیم های آن را از لحاظ قطع بودن، بررسی کنید. اگر همچنان مشکل پابرجا بود، لازم است مدار کنترل را باز کرده و از روی مدار، مسیر آن را چک کنید تا قطعی احتمالی را بیابید.

در صورتی که مشکل هنوز هم برطرف نشده، باید جای بازوی سمت راست و چپ درب اتوماتیک را با هم عوض کنید. اگر بازوی مشکل دار در محل جدید به درستی کار می کند، ایراد از برد فرمان بوده و باید تعمیر شود. اما در صورتی که بازوی مشکل دار در محل جدید همچنان ایراد دارد، احتمالا جک خراب شده و باید آن را به شرکت سازنده برای تعمیر ارسال کنید.

 

انواع خرابی درب اتوماتیک

 

سخن پایانی

خراب شدن درب اتوماتیک می تواند نشانه ظاهری و آثار فیزیکی داشته باشد، که در این صورت مشکل به راحتی شناسایی شده و قابل تعمیر است. اما گاهی ایراد در سیستم هیچ اثر فیزیکی و ظاهری نداشته و نمی توان به درستی محل ایراد را تشخیص داد. در این شرایط با آزمون و خطا محل ایراد شناسایی شده و برای تعمیر آن اقدام می شود.

آیا تا به حال شاهد خرابی در سیستم درب اتوماتیک پارکینگتان بوده اید؟ چطور مشکل را شناسایی کرده و آن را برطرف نمودید؟

Print
736 رتبه بندی این مطلب:
1.0
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته

تماس با سوپر لایف

استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است. تمامی حقوق برای شرکت متین گذر محفوظ است. ۱۴۰۰ ©Copyright