اخبار و مقالات سوپر لایف

عیب یابی و تعمیر موتور کرکره برقی
بی پروا

عیب یابی و تعمیر موتور کرکره برقی

موتور کرکره برقی یکی از بخش های مهم و حیاتی در سیستم درب های اتوماتیک است. این قطعه الکتریکی با به چرخش درآوردن شافت در کرکره برقی حرکت رول تیغه ها به سمت بالا و پایین را امکان پذیر می کند. گاهی با گذشت زمان موتور درب برقی دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر پیدا می کند.

به همین منظور تصمیم گرفتیم این مقاله از سوپر لایف را به بیان مطالبی در رابطه با تعمیر انواع موتورهای کرکره برقی اختصاص دهیم.

بررسی اجزای داخلی موتور کرکره برقی

عیب یابی و تعمیر موتور کرکره برقی نیازمند داشتن آگاهی در رابطه با اجزای داخلی و نحوه عملکرد آن ها می باشد. به همین منظور در ادامه به بررسی اجزای موتور درب برقی می پردازیم:

1- مدار الکتریکی موتور کرکره برقی

وظیفه اصلی مدار الکتریکی در موتور کرکره برقی کنترل ورودی و خروجی موتور و قطع و وصل کردن آن می باشد. در حقیقت مدار الکتریکی به عنوان یکی از بخش های مهم و اساسی در موتور شناخته می شود که آسیب دیدن یکی از مدارات آن، کار موتور را با اختلال مواجه می کند. به همین منظور در صورت خرابی موتور درب برقی، مدار الکتریکی آن یکی از بخش هایی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

2- درپوش و سر موتور کرکره برقی

موتور کرکره برقی در مقابل آب و ضربه ناگهانی آسیب پذیر است. به همین منظور بر روی موتور کرکره برقی ساید، درپوش و سر قرار می دهند تا ایمنی آن افزایش بیابد. در زمان تعمیر موتور الکتریکی درب اتوماتیک باید ابتدا این درپوش را برداشته و سپس تعمیرات لازم را بر مدار الکتریکی انجام داد.

 

عیب یابی و تعمیر موتور کرکره برقی

 

3- سیم پیچ موتور کرکره برقی

تمام موتورهای الکتریکی موجود در بازار دارای سیم پیچ هستند. سیم پیچ در واقع بخشی استوانه ای است که داخل آن سیم های آلومینیومی و مسی در هم تابیده شده اند. به این ترتیب با ورود جریان برق به سیم پیچ درون استوانه میدان مغناطیسی ایجاد شده و موجب حرکت بخش مکانیکی موتور کرکره برقی خواهد شد.

سیم پیچ یکی از بخش های حساس در موتور کرکره اتوماتیک است و در صورت نیاز به تعمیر باید حتما به سراغ تعمیرکاران ماهر در این زمینه بروید.

4- کلاچ ترمز، خلاص کن زنجیری و دسته اهرم آن در موتور کرکره

موتور کرکره درب برقی دارای یک قطعه است که از بخش های خلاص کن زنجیری، اهرم آن و کلاچ ترمز تشکیل شده است. هنگام بروز ایراد در موتور الکتریکی لازم است این بخش نیز مورد بازبینی قرار گیرد.

5- لیمیت سوئیچ موتور کرکره برقی

لیمیت سوئیچ موتور کرکره برقی قطعه ای است که از آن برای تنظیم حد بالا و پایین کرکره استفاده می شود. این بخش که برخی آن را میکرو سوئیچ یا قطعه کن نیز می نامند، در موتور ساید کرکره برای تراز کردن بالا و پایین درب کرکره ای نیز به کار می رود. به همین جهت هنگام خرابی موتور لازم است لیمیت سوئیچ را هم بررسی کنید.

پیشنهاد برای مطالعه:

روش نصب صحیح موتور توبلار کرکره

 

عیب یابی و تعمیر موتور کرکره برقی - موتور کرکره

 

6- گیربکس موتور کرکره رول آپ

شاید بتوان گیربکس را یکی از مهمترین بخش های موتور کرکره برقی دانست. این قطعه موظف است قدرت موتور را به زنجیر صفحه پلیت منتقل نموده و با آن تیغه کرکره را به سمت بالا و پایین حرکت دهد. از این رو بررسی و چک آن در زمان خرابی موتور از اهمیت بالایی برخوردار است.

7- کلید دستی یا شاسی اضطراری

در موتورهای فاقد UPS هنگام قطع برق لازم است از کلید دستی برای باز و بست نمودن تیغه کرکره کمک گرفت. به همین جهت در زمان خرابی موتور کرکره برقی بررسی و ارزیابی کلید دستی یا شاسی اضطراری آن لازم و ضروری است.

موتور کرکره برقی چه مواقعی نیازمند عیب یابی و تعمیر است؟

در ادامه به بررسی حالاتی که نشان از خرابی موتور کرکره برقی دارند، می پردازیم تا هنگام مشاهده آن ها به سرعت با یک تعمیرکار ماهر تماس گرفته و از او بخواهید موتور الکتریکی درب را تعمیر کند.

اگر هنگام باز و بسته شدن درب برقی، صداهای ناهنجاری می شنوید باید در اسرع وقت با یک تعمیرکار تماس بگیرید. این مشکل می تواند ناشی از عدم نصب صحیح موتور کرکره برقی و تراز نبودن آن باشد. برای حل این مشکل باید موتور کرکره را رگلاژ نموده و تمام قطعات آن را از اول مجددا تنظیم کرد.

اگر با فشردن دکمه ریموت کنترل، درب کرکره برقی بالا نمی رود، احتمال وجود خرابی در بخش موتور کرکره وجود دارد. علاوه بر این باید بدانید که موتورهای الکتریکی دارای قدرت و توان مختلفی هستند و بهتر است آن ها را متناسب با وزن و ابعاد تیغه خریداری کنید. در غیر این صورت ممکن است موتور قادر به تکان دادن تیغه نبوده و شما تصور کنید که خراب شده است.

 

عیب یابی و تعمیر موتور کرکره برقی - سوپرلایف

 

گاهی به دلایلی نظیر قطع شبکه برق شهری مجبور به باز کردن درب اتوماتیک به صورت دستی خواهید بود. در این مواقع ممکن است با مشکلاتی همچون سختی باز و بسته شدن درب مواجه شوید. این اتفاق ممکن است ناشی از تراز نبودن کرکره برقی رخ دهد که در آن پارامترهایی از جمله وزن، فشار و تعداد باز و بسته شدن درب تاثیر گذار هستند. بنابراین لازم است موتور و تیغه کرکره را مجددا تراز کنید.

اگر شاهد عدم تنظیم سرعت باز و بسته شدن درب هستید، به احتمال زیاد مشکل به مدار الکتریکی و برد فرمان باز خواهد گشت. بنابراین باید مدارات برقی موتور کرکره برقی را مورد بررسی قرار داده و عامل مشکل زا را شناسایی کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی اجزای داخلی موتور کرکره برقی و نشانه های خرابی آن پرداختیم. اما در پایان لازم می دانیم که بگوییم موتور درب برقی یکی از قطعات مهم و حساس این سیستم ها بوده و هر شخصی توانایی لازم برای ارزیابی و تعمیر آن را ندارد.

لذا توصیه می کنیم برای تعمیر و عیب یابی موتورهای الکتریکی درب برقی به سراغ کارشناسان و تعمیرکاران حرفه ای بروید. در غیر این صورت احتمال آسیب زدن به موتور و دیگر اجزای درب های اتوماتیک وجود داشته و هزینه های ناشی از آن بسیار هنگفت است.

Print
677 رتبه بندی این مطلب:
1.0
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته

تماس با سوپر لایف

استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است. تمامی حقوق برای شرکت متین گذر محفوظ است. ۱۴۰۰ ©Copyright