اخبار و مقالات سوپر لایف

راهکار عیب یابی دربازکن برقی
بی پروا

راهکار عیب یابی دربازکن برقی

دربازکن برقی وسیله ای است که به کمک آن می توانید در را از راه دور باز نمایید. گاهی این وسیله دچار خرابی شده و ساکنان ساختمان متحمل زحمت زیاد برای باز و بست نمودن درب می شوند. تصور کنید هر بار که کسی قصد ورود به خانه شما را دارد، باید پله ها را بالا و پایین کنید تا بتوانید درب را برایش باز کنید.

این اتفاق به طور حتم خستگی زیادی برای ساکنان یک ساختمان در پی خواهد داشت. به همین دلیل تصمیم گرفتیم کمی در رابطه با ساختار دربازکن برقی صحبت کنیم، تا به این ترتیب آشنایی اندکی با آن ها به دست آورید. بلکه در برخی مواقع بتوانید ایرادهای جزئی را در سریع ترین زمان برطرف سازید.

انواع دربازکن برقی کدام اند؟

امروزه تنوع در برقی بسیار زیاد شده است. به طوری که در بازار شاهد انواع و اقسام آن ها تحت نام برندهای مختلف ایرانی، چینی و اروپایی هستیم. اما به طور کلی تمام این دربازکن ها دارای دو مدل از منظر ساختار هستند. اولین مدل مربوط به دربازکن برقی زنجیری است و مدل دوم هم دارای سیستم مکانیکی می باشد. در ادامه سیستم زنجیری را به عنوان یکی از رایج ترین مدل های درب باز کن معرفی خواهیم نمود:

 

 

درب بازکن برقی زنجیری

سیستم درب بازکن برقی زنجیری از چند بخش مکانیکی و الکتریکی تشکیل شده است. این در باز کن ها دارای یک منبع تغذیه، دو بخش زنجیری مختلف و سیم کشی های برق هستند. بخش های زنجیری این سیستم شامل زنجیری است که از بخش انتهایی قفل به سمت انتهای درب قرار گرفته و حالت ثابت و کششی دارد. بخش دوم هم زنجیر متصل میان دستگیره درب و قفل برقی می باشد. اگر هر یک از این قسمت ها دچار آسیب شود، عملکرد درب باز کن دچار اختلال خواهد شد.

نحوه عیب یابی بخش مکانیکی دربازکن برقی

برای شروع کار باید به سراغ درب ورودی رفته و به صورت همزمان از یک نفر بخواهید تا دکمه باز کردن درب را فشار دهد. اگر صدایی شبیه به وزوز به گوشتان رسید، به این معناست که قفل برق 12 ولتی مورد نیازش را دریافت می کند. پس ایراد مربوط به قسمت الکتریکی و سیم کشی ها نیست.

در قدم دوم باید قاب پشتی در برقی را باز نمایید. سپس به کمک یک اهم متر یا مالتی متر، ولتاژ ورودی به سیستم را بسنجید. اگر هنگام فشردن دکمه باز کردن درب، ولتاژی معادل 12 ولت را در قسمت پایینی ترمینال دریافت نمی کنید، به معنای وجود ایراد در قسمت بوبین قفل است. اما با دریافت ولتاژ کافی در می یابیم این بخش ایرادی ندارد.

در این مرحله به کمک یک پیچ گوشتی، اهرم خلاص کن قفل را هل دهید. اگر در پی این عمل زنجیر به سمت قفل کشیده و درب باز شد، در می یابیم ایراد از طرف بوبین است. حال ممکن است ولتاژ کافی به آن نرسد و یا این که بوبین کم توان شده و نمی تواند اهرم خلاص کن را حرکت دهد. البته احتمال اول قوی تر است.

در صورتی که هنگام فشار دادن اهرم خلاص کن، زنجیر به طرف عقب حرکت می کند، اما درب باز نمی شود، به این معناست که ریگلاژ زنجیر قفل دارای مشکل و ایراد می باشد. در این شرایط باید درب را یک بار به طور کامل ببندید تا خلاص کن به سر جای خود برگردد. حال با یک دست بخش ثابت درب را که به سمت پایین متصل شده، فشار داده و با دست دیگر اهرم خلاص کن را هل دهید.

اگر درب باز شد، ایراد از اندازه زنجیر خواهد بود. بنابراین باید کمی آن را کوتاه کنید. با در آوردن یکی از حلقه های زنجیر به احتمال زیاد مشکل برطرف خواهد شد.

پیشنهاد می کنیم در صورت رفع نشدن مشکل از روغن کاری سیستم درب بازکن برقی اجتناب نمایید. زیرا این کار به اجزای داخلی قفل آسیب وارد می کند.

پیشنهاد برای مطالعه:

پیدا کردن ایراد دربازکن برقی

 

نحوه عیب یابی بخش الکتریکی دربازکن برقی

تا به اینجا با روش های تشخیص عیب بخش های مکانیکی درب بازکن برقی آشنا شدید. حال می خواهیم به سراغ قسمت های الکتریکی رفته و به شما کمک می کنیم، ایراد سیستم در باز کن را بیابید.

اغلب آیفون های تصویری و صوتی دارای یک منبع تغذیه یا همان پاور ساپلای هستند که امکان تبدیل برق شهری را به برق 12 ولت دارد. از این رو اگر برق به درستی وارد سیستم نشود، احتمال بروز مشکل در عملکرد درب بازکن برقی وجود خواهد داشت. به همین دلیل باید منبع تغذیه مدار را بررسی نمود.

منبع تغذیه دربازکن برقی معمولا درون جعبه تقسیم آیفون یا کنتور قرار دارد. در صورتی که موفق به یافتن این ترانس تغذیه شدید، باید درب آن را باز نمایید. اگر یک لامپ ال ای دی قرمز درون آن مشاهده می کنید، که در سلامت کامل روشن است، به معنای سالم بودن ترانس تغذیه می باشد. اما خاموش بودن این ال ای دی دو دلیل خواهد داشت. اولین دلیل مربوط به سوختن خود ال ای دی و دومین دلیل هم می تواند از سوختن فیوز یا خود ترانس نشات بگیرد.

برای آزمایش سلامت فیوز می توانید از یک اهم متر استفاده کنید. در صورتی که فیوز و ترانس هیچ مشکلی نداشته باشند، تنها راه باقی مانده بررسی سیم کشی های سیستم است. البته به دلیل پیچیدگی و خطرات ناشی از عدم بلد بودن، بهتر است این کار را به یک تعمیرکار حرفه ای بسپارید.

سخن پایانی

درب بازکن برقی دستگاهی است که به کمک انرژی الکتریکی می تواند درب را از مسیر دور باز نماید. خراب شدن این دستگاه می تواند در اثر ایراد بخش های مکانیکی و یا الکتریکی رخ دهد. جهت یافتن ایراد و عیب یابی سیستم باید تمام بخش های مدار را به صورت یک به یک مورد ارزیابی قرار داد. تا محل اصلی مشکل را یافت. به این ترتیب می توان آن را اصلاح نموده و دربازکن را تعمیر کرد.

آیا تا به حال تجربه تعمیر درب بازکن برقی را داشته اید؟ برای خرید درب برقی کافیست از محصولات ما دیدن کنید.

Print
697 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته

تماس با سوپر لایف

استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است. تمامی حقوق برای شرکت متین گذر محفوظ است. ۱۴۰۰ ©Copyright