اخبار و مقالات سوپر لایف

پیدا کردن ایراد دربازکن برقی
بی پروا

پیدا کردن ایراد دربازکن برقی

چطور ایراد دربازکن برقی را پیدا کنیم؟

دربازکن برقی وسیله ای کارآمد است که به کمک آن می توان درب ورودی ساختمان را از داخل طبقات باز نمود. به این ترتیب دیگر نیازی به بالا و پایین کردن پله برای باز کردن درب نخواهید داشت. حال تصور کنید این ابزار کاربردی دچار مشکل شده و نتواند به وظیفه خود به درستی عمل کند. چاره چیست؟

قطعا در ساختمان‌هایی با واحدهای مسکونی مختلف، مدیر ساختمان کسی است که باید پیگیر خرابی دربازکن برقی بوده و در پی تعمیر آن باشد. حال اگر این فرد کمی بی حوصله و یا بیخیال باشد، تکلیف دیگر ساکنان چه خواهد بود؟ در این شرایط داشتن اطلاعات کمی در رابطه با نحوه عیب یابی و تعمیر درب بازکن برقی می تواند کارگشا باشد. به همین منظور تصمیم گرفتیم این مقاله از سوپر لایف را به روش تشخیص عیب قفل آیفون اختصاص دهیم.

آشنایی با انواع سیستم های دربازکن برقی

پیش از هر اقدامی بهتر است با مدل های مختلف دربازکن برقی آشنا شوید تا مدل قفل آیفون ساختمانتان را مشخص کنید. امروزه در ساختمان ها از دو نوع سیستم قفل آیفون برای باز کردن درب ورودی استفاده می شود که در ادامه هر یک از آن ها را به تفصیل بررسی خواهیم نمود:

 

 

1- دربازکن زنجیری

دربازکن برقی زنجیری یکی از مدل های بسیار رایج در ایران است که از آن برای باز کردن درب ورودی ساختمان به کمک آیفون استفاده می شود. این مدل دربازکن برقی دارای چند بخش مکانیکی و الکتریکی است که وجود ایراد در یکی از این بخش‌ها، منجر به از کار افتادن آن خواهد شد.

به همین منظور برای تشخیص نوع ایراد آن باید در قدم اول نزدیک قفل ایستاده و از یکی از ساکنان بخواهید دکمه باز کردن درب را بفشارد. اگر در این زمان صدایی شبیه به وزوز شنیدید، به معنای آن است که قفل قادر به دریافت برق 12 ولتی مورد نیازش بوده و بخش الکتریکی آن در سلامت است.

برای این کار باید پیچ های پشتی قابل قفل را باز نموده و به کمک یک اهم متر یا مالتی متر، ولتاژ وارد شده به ترمینال را اندازه گیری کنید. در این هنگام دکمه درب باز کن را مجدد فشار داده و ولتاژ بخش پایینی سر ترمینال را چک کنید. اگر عدد ولتاژ به 12 ولت نرسیده و کمتر از آن باشد، بوبین به درستی قادر به اجرای عملکردش نبوده و نمی تواند درب را باز کند.

2- قفل برقی

قفل برقی یکی دیگر از مدل های دربازکن برقی است که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد. این قفل درون خود یک یا دو عدد بوبین بسته با مدلش دارد. در نتیجه هنگام فشردن دکمه باز کن درب، ولتاژی حدود 24 ولت داخل بوبین ها میدان مغناطیسی ایجاد می کند.

این حالت آهنربایی موجب حرکت زبانه درب به طرف خود شده و باعث باز شدن دربازکن برقی خواهد شد. قفل برقی خود نیز دارای سه مدل کلونی، کله گاوی و زبانه دار است که هر کدام مزایا و قابلیت های منحصر به فردی را دارند.

 

 

نحوه تشخیص عیب دربازکن برقی

در ادامه این مقاله به معرفی روش عیب یابی دربازکن برقی مدل زنجیری خواهیم پرداخت:

درب باز کن زنجیری دارای دو زنجیر مختلف است. اولین زنجیر از بخش انتهایی قفل به انتهای درب ثابت شده و به صورت کششی می باشد. زنجیر دوم نیز به دستگیره قفل درب متصل شده است. برای تشخیص ایراد دربازکن زنجیری به صورت زیر عمل می کنیم:

1- ابتدا به کمک یک پیچ گوشتی یا فازمتر، اهرم خلاص کن را هل می‌دهیم. در صورتی که زنجیر به طرف قفل کشیده شده و در پی آن درب باز شد، به احتمال زیاد ایراد از طرف بوبین است. در شرایط ممکن است برق دریافت شده از سوی بوبین ضعیف بوده و بوبین قادر به کشیدن زنجیر به سمت خودش نباشد. البته احتمال ضعیف شدن خود بوبین نیز وجود دارد.

2- اگر با طی کردن مراحل قبل، زنجیر به طرف عقب کشیده شد اما درب باز نشد، احتمالا ایراد مربوط به ریگلاژ زنجیر قفل می باشد. در این حالت یکبار درب را باز و بست نمایید تا اهرم به جای اولیه خود باز گردد. سپس درب را بسته و به کمک یک دست اقدام به فشردم بخش ثابت انتهای درب که به طرف پایین متصل است، نموده و با پیچ گوشتی اهرم را به سمت بوبین هل دهید.

3- حال اگر زبانه قفل راحت باز شود، به معنای ایراد در اندازه زنجیر است و با برداشتن یکی از خانه های زنجیر (کوتاه کردن زنجیر) مشکل رفع خواهد شد. در نهایت لازم است بگوییم قفل های زنجیری نیازی به روغن کاری ندارند.

تا به اینجا با روش عیب یابی دربازکن برقی زنجیری در بخش مکانیکی آن آشنا شدید. حال بهتر است به سراغ بررسی ایرادات در قسمت الکتریکی قفل های زنجیری برویم. به طور کلی در سیستم آیفون های تصویری و یا صوتی یک منبع تغذیه یا پاور ساپلای قرار دارد که برق شهری دریافت شده را به برق ۱۲ ولت تبدیل می کند. اگر برق به درستی وارد سیستم نشود، دربازکن قادر به انجام وظیفه خود نخواهد بود. به همین منظور بهتر است در قدم اول منبع تغذیه سیستم را بررسی نمود.

ترانس منبع تغذیه معمولا درون جعبه های تقسیم کنتور، آیفون و یا جعبه تقسیم پارکینگ قرار می گیرد. پس از یافتن ترانس، باید درب آن را باز کنید. پشت درب یک لامپ ال ای دی قرمز رنگ مشاهده می کنید. اگر این لامپ روشن باشد، به معنای سلامت منبع تغذیه خواهد بود. اما در صورتی که خاموش باشد، احتمال سوختگی فیوز یا خود ترانس وجود دارد. در این زمان باید به کمک یک اهم متر سلامت فیوز را بررسی نموده و سپس به سراغ ترانس بروید.

در صورتی که تمام بررسی های شما حاکی از سلامت منبع تغذیه بود، آخرین دلیل عدم کارکرد دربازکن برقی ، وجود مشکل در سیم کشی مدار است. عیب یابی و تعمیر این بخش دارای پیچیدگی های زیادی است و بهتر است برای رفع ایراد آن از یک متخصص ماهر کمک بگیرید.

پیشنهاد برای مطالعه:

دلایل کار نکردن در برقی

 

 

سخن پایانی

در این مقاله از سوپر لایف به بررسی انواع دربازکن برقی و روش های عیب یابی آن پرداختیم. اگر تجربه تعمیر این درب باز کن ها را دارید، آن را با ما در میان بگذارید.

Print
2510 رتبه بندی این مطلب:
2.4
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته

تماس با سوپر لایف

استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است. تمامی حقوق برای شرکت متین گذر محفوظ است. ۱۴۰۰ ©Copyright